جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک یکی از جراحی های زیبایی می باشد که با هدف رفع افتادگی پلک ها و بهبود ظاهر پلک ها انجام می شود. این نوع جراحی می تواند به دلیل افتادگی در پلک بالا و یا پلک پایین انجام شود و ظاهر مناسبی در پلک های شما ایجاد کند.

جراحی پلک می تواند در سنین پایین یا سنین بالا انجام شود. بسیاری از افراد برای افتادگی پلک و یا مشکل کاربردی در پلک و مواردی از این قبیل به جراحان پلاستیک مراجعه می کنند. حتی در بعضی از مواقع میزان افتادگی پلک به میزانی است که بینایی فرد را با مشکل روبرو می کند و نیاز به جراحب پلک ضروری می شود.

این جراحی چقدر موثر است؟

جراحی زیبایی پلک باعث میشود که صورت شما شاداب تر، سر زنده تر و هوشیار تر به نظر برسد. از آنجا که فرآیند ترمیم تدریجی است، شما باید برای رسیدن به نتیجه نهایی جراحی چند ماه صبر کنید.

جای بخیه ها نیز در عرض چند ماه بطور تقریبا کامل ناپدید می شوند.زیبایی ناشی از جراحی تا مدتهای مدیدی باقی میماند، هرچند این مدت میتواند بسته به فاکتورهای ژنتیکی و شیوه زندگی فرد متغیر باشد. جراحی و ترمیم پف کردگی پلک بالایی و کیسه افتادگی پلک پایینی دائمی است و معمولا بازگشت ندارد. ولی از آنچا که فرآیند افزایش سن ادامه دارد، اصلاح شل شدگی پوست پلک و چین های ظریف روی پلکها ممکن است با بالا رفتن سن تا حدودی بازگردد.

گاهی کاهش قوام پوست پیشانی ناشی از افزایش سن باعث افتادگی ابروها شده که این امر بازگشت افتادگی پلک بالایی را تقلید میکند . بطور کلی، هرچند سن در حال افزایش است، ولی بیماران پس از جراحی زیبایی پلک معمولا تا سالهای زیادی از ظاهر خود خشنود و خورسند می باشند.

انواع جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک در بسیاری از موارد جهت جراحی پف بالای چشم مورد استفاده قرار گرفته و  ممکن است برای دو پلک بالا، دو پلک پایین یا در یک جراحی برای هر چهار پلک انجام شود. این جراحی به اصطلاح بلفاروپلاستی پلک تحتانی، بلفاروپلاستی پلک فوقانی و بلفاروپلاستی توام فوقانی و تحتانی نامیده می شود و هر یک تکنیک های متعدد و پیچیده خاص خود را دارد.

بنابراین نوع تکنیک نیز می تواند مبنایی برای تقسیم بندی انواع جراحی های پلک باشد. برای مثال در مورد پلک تحتانی ممکن است برش از طریق ملتحمه (غشا مخاط نازک و شفافی است که سطح داخلی پلک ها را پوشانده است) یا از طریق پوست صورت گیرد. به این ترتیب بلفاروپلاستی پلک تحتانی به دو نوع (با برش) و (بدون برش) پوستی تقسیم می شود.

بیهوشی یا بی حسی موضعی؟

جراحی پلاستیک پلک به دو صورت با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود. درواقع تصمیم گیری در این مورد بستگی به نوع عمل و شرایط بیمار دارد. افرادی که نیازمند جراحی طولانی تر روی هر چهار پلک یا انجام جراحی های دیگر صورت هستند.

بهتر است تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرند زیرا در این حالت بیمار راحت تر است و در تمام مدت عمل هیچ دردی را حس نخواهد کرد. زمان عمل نیز براساس نوع و وسعت جراحی از یک تا سه ساعت متغیر است . این جراحی ها باید در اتاق عمل مجهز و کاملا استریل انجام شوند به همین دلیل در بیمارستان ها یا کلینیک های جراحی مجهز قابل انجام هستند .

خطرات و عوارض جراحی پلک چیست؟

عوارض جراحی پلک شامل خونریزی داخل چشم ، ناتوانی در بستن کامل چشم، برگشتن پلک به داخل یا خارج، خشکی چشم، باقی ماندن جای برش و اشک ریزش است. خطرناک ترین عارضه عمل نیز همان خونریزی داخل چشم است که با ایجاد فشار روی عصب بینایی ممکن است موجب کوری فرد شود. ناتوانی در بستن چشم به علت برداشته شدن بیش از حد پوست پلک رخ می دهد.

به همین دلیل همیشه به جراحان پلاستیک صورت توصیه می شود تا حداکثر محافظه کاری را در جراحی پلک انجام دهند . در واقع کم برداشتن همیشه بهتر از زیاد برداشتن است . اگر مختصری از شلی پوست پلک بالا باقی بماند بسیار بهتر از این است که چشم همیشه باز بماند زیرا بازماندن چشم موجب خشکی قرنیه و به دنبال آن زخم، عفونت و کدر شدن قرنیه می شود .

این امر نیز به نوبه خود موجب از دست دادن بینایی فرد می شود. برداشتن بیش از حد پوست پلک تحتانی باعث می شود لبه آن به طرف پایین کشیده شود و سفیدی چشم بیشتر در دید قرار گیرد و ظاهر نامناسبی برای بیمار ایجاد کند .