چشم پزشک کودکان

اگر شما هم کودکی در منزل دارید ، شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مجبور شوید به یک چشم پزشک کودکان مراجعه کرده تا کودک تان را معاینه کند . اگر خوب دقت کرده باشید ، نحوه معاینه و چشم پزشکی کودکان با بزرگسالان به کلی متفاوت است . مخصوصا این تفاوت در کودکانی که سن کمتری دارند و یا نوزادان بیشتر به چشم می خورد .

اما چرا شرایط این گونه است و پزشک برای معاینه کودکان باید از روش های خاصی استفاده کند که با روش معاینه بزرگسالان متفاوت است ؟ شاید در نگاه اول بگویید به خاطر بی قراری نوزادان و ترس شان این اتفاق می افتد و کودک به پزشک اجازه معاینه را نمی دهد و در نتیجه شرایطی پیش می آید که پزشک معالج تصمیم می گیرد از روش های خاص تری برای چشم پزشکی کودکان استفاده کند . در رابطه با این دیدگاه باید عرض کنیم که بله این مورد می تواند یکی از دلایل تفاوت در چشم پزشکی کودکان و بزرگسالان باشد ، اما همه آن نیست . در ادامه بیشتر با این دلایل آشنا خواهید شد.

برای اطمینان از اینکه چشمان کودک شما از بینایی خوبی برخوردار بوده و بطور هماهنگی با هم کار میکنند ، حوالی ۶ ماهگی اولین معاینه چشم پزشکی او را توسط چشم پزشک و یا اوپتومتریست انجام دهید وگرنه ممکن است طی سالهای بعدی زندگی بینایی ضعیفی در یک یا هر دو چشم او اتفاق بیافتد . با شروع سال های پیش دبستان و مدرسه ، والدین باید ملاحظات بیشتری را مد نظر قرار دهند .

اولین معاینه کودک من چه زمانی باید انجام شود ؟

اولین معاینه بطور معمول در همان زایشگاه و توسط پزشک اطفال انجام می شود که بیشتر جهت بررسی مسائل مهمتر مثل آب مروارید یا آب سیاه مادرزادی و به هر حال نکات حیاتی مشابه است ولی به همه والدین توصیه می شود حداقل تا قبل ۶ ماهگی اولین معاینه را توسط چشم پزشک انجام دهند که در همان معاینه پزشک بسته به یافته های خود ترتیب و توالی معاینات بعدی را بیان خواهد نمود .

دلایل متفاوت بودن چشم پزشکی کودکان و بزرگسالان

به طور کلی دلایل بسیاری برای وجود تفاوت در چشم پزشکی کودکان و بزرگسالان وجود دارد . اولین و مشخص ترین تفاوتی که بین کودکان و بزرگسالان در معاینه چشم پزشکی وجود دارد ، تفاوت در رفتار آن هاست . معمولا کودکان کمی ترس و اضطراب دارند که همین موضوع باعث بیقراری آنها می شود. در نهایت پزشک مجبور می شود، شیوه خاصی را در معاینه کودک به کار گیرد.

تفاوت دیگر تفاوت ساختمانی چشم کودکان و بزرگسالان است . چرا که تکامل بینایی در کودکان هنوز انجام نشده و معاینه کودکان به کمی سخت است. انعطاف پذیری مراکز بینایی در مغز کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. البته تفاوت های ساختمانی چشم کودکان بزرگسالان بسیار زیاد هستند .

اما دلیل دیگری که باعث متفاوت بودن چشم پزشکی کودکان و بزرگسالان شده است ، تفاوت در نوع بیماری های کودکان و بزرگسالان است. برخی بیماری های چشمی کودکان در بزرگسالان دیده نمی شود و بالعکس و برخی بیماری ها نیز به شیوه دیگری در کودکان نمود پیدا می کند. همه این مسائل خود دلایلی هستند که پزشک بخواهد از روش های چشم پزشکی متفاوتی در معاینه کودکان استفاده کند.

تفاوت نوع بیماری های کودکان و بزرگسالان

همانطور که گفتیم علل مختلفی باعث تفاوت در معاینه چشم کودکان و بزرگسالان می شود . یکی از این موارد تفاوت در بیماری های چشمی کودکان و بزرگسالان می باشد . همانطور که می دانید اندازه چشم ها در کودکان به نسبت اندازه صورتشان از بزرگسالان بزرگتر می باشد . همین موضوع باعث می شود، بیماری ها و اختلالاتی در کودکان تشخیص داده شود که در بزرگسالان اصلا به چشم نمی آیند، برای مثال عدم تقارن شکاف پلکی مشکلی است که در همه افراد چه کودک و چه بزرگسال ممکن است وجود داشته باشد، اما در کودکان بیشتر به چشم می آید. نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم در نوزادان بیشتر به چشم می خورد که در این سن طبیعی است. اما در بزرگسالان کمتر دیده می شود .