لیست متخصصین بیماری دهان

متخصص بیماری های دهان

متخصص بیماری های دهان در دندانپزشکی متخصصی است که در آن به عوامل بروز بیماری های بافت نرم و سخت دهان می پردازد . بیماری های دهان و تشخیص در حد فاصل دندانپزشکی و پزشکی قرار گرفته است و یکی از شاخه های تخصصی رشته دندانپزشکی می باشد . معمولاً در یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی و یا در دانشکده های دندانپزشکی متخصصین بیماری های دهان ، فک و صورت اولین پزشکانی هستند که با بیمار رو به رو می شوند . آنها با توجه به دو رویکرد بیمار را بررسی کرده و برای هر دندان مشکل دار ، وی را به متخصص مربوطه ارجاع می دهند .

در درجه اول این تخصص به تشخیص و درمان غیر جراحی بیماری های دهان و دندان می پردازد . متخصص بیماری های دهان قادرند بیماران مبتلا به درد های مزمن صورت و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی را تحت درمان قرار داده و توصیه های لازم و اقدامات احتیاطی را در درمان بیماران با شرایط پزشکی پیچیده بکار ببندند . برخی از مواقع این بیماران ممکن است تحت درمان ویژه قرار گرفته باشند.  بطور مثال بیمارانی که دچار سرطان دهان شده اند و به مراقبت های خاص این متخصصین نیاز دارند .

بیماری های دهان به اشکال زیر ممکن است بروز نمایند :

  1. زخم های حاد ، مزمن یا عود کننده دهانی
  2. ضایعات سفید و قرمز که به صورت لکه های پراکنده یا منتشر در دهان دیده می شوند .
  3. تغییر رنگ مخاط دهان که ممکن است به صورت کانونی یا منتشر باشد .
  4. ضایعات برجسته در قسمت های مختلف حفره دهان
  5. لقی غیرعادی منتشر دندان ها
  6. خشکی دهان
  7. احساس مزه بد یا غیر عادی در دهان
  8. سوزش مخاط دهان یا لب ها
  9. ضایعات لب

آسیب شناسی دهان

آسیب شناسان دهان آزمایش های میکروسکوپی از بافت دهان را ابتدا مورد تحقیق و  بررسی قرار داده یا ممکن است نمونه بافت ( بیوپسی )  تهیه شده را در کلینیک به اتفاق همکاران دیگر بررسی کنند .

متخصصان بیماری های دهان و آسیب شناسی دهان ، فک و صورت باید زمینه های مختلف را از مناطق تجربه و تخصص آنها که نقاط مشترک زیادی را دارد به اشتراک بگذارند .

هر دو این تخصص ها با بازسازی تاریخچه پزشکی و دندان بیمار انجام یک بررسی دقیق و با استفاده از روش های تشخیصی بیوپسی ، آزمایش خون و تکنیک های تصویر برداری آغاز خواهند شد .

علاوه براین متخصص بیمارهای دهان می تواند ضایعات بدخیم حفره دهان و درد های مزمن و حاد را تشخیص و پیگیری نماید.

درد هایی و بیماری هایی مانند :

  • سردرد های ناشی از میگرن
  • خشکی دهان
  • دردهای مزمن دهان و صورت
  • سندرم سوزش دهان
  • درد عصب سه قلو
  • اختلال مفصل گیجگاهی فکی

همه موارد ذکر شده در بالا از جمله مواردی است که در رشته بیماری های دهان گنجانده می شود .