طب سوزنی چینی

طب سوزنی چینی به زبان چینی به آن ژن جیو ( ZHEN JIU ) گفته می‌شود و مهم‌ترین شاخه طب سنتی چین ٰTCM است که با فرو کردن سوزن‌های بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن که گذرگاه‌های انرژی دانسته می‌شوند باعث تسکین درد و یا درمان مشکل خاصی از بیمار می‌شود . براساس تئوری طب سوزنی ، این نقاط خاص بر روی مسیرهای خاصی از بدن با نام گذرگاه meridian قرار دارند که انرژی حیات که در زبان چینی به آن «چی» (QI) گفته می‌شود در آنها جریان دارد .

طب سوزنی چیست ؟

طب سوزنی چینی رویکرد مبتنی بر طب چینی باستان است که برای درمان انواع شرایط با ایجاد نقاط خاص روی پوست با سوزن مورد استفاده قرار می گیرد . پل کمپیستی ، متخصص طب سوزنی مجاز با MS در طب سنتی شرقی ، چنین توضیح می دهد : [طب سوزنی] یک روش با تهاجم اندک برای تحریک مناطق غنی از عصب سطح پوست به منظور تاثیر گذاشتن بر روی بافت، غدد، اندام و عملکرد های مختلف بدن است .

هر سوزن طب سوزنی یک آسیب کوچک در محل ایجاد می کند . اگر چه این زخم بسیار کوچک است اما به اندازه کافی سیگنال های مورد نیاز برای پاسخگویی را ایجاد می کند . این پاسخ شامل تحریک سیستم ایمنی بدن ، ترویج گردش خون به منطقه مدنظر ، بهبود زخم و مدولاسیون درد است . تحقیقات معاصر در مورد طب سوزنی عمدتا بر این نظر یه متکی است .

اثرات مطلوب طب سوزنی

طب سوزنی باعث بوجود امدن نظم در بدن پس از درمان می شود . از زمان های گذشته به علت توانایی گسترده در درمان انواع بیماری ها و همچنین درمان دقیق انها مورد استقبال مردم قرار داشته است . موارد استفاده از طب سوزنی میتواند شامل تاثیر بر ارگانهای مختلف می باشد .

مردم از زمان های گذشته معتقد بودند که هیچ بیماری وجود ندارد که نتوان آن را توسط طب سوزنی درمان کرد . مردم در آن زمان معتقد بودند اگر عده ای معتقد باشند که بعضی از بیماری ها توسط طب سوزنی درمان نمی شود این اعتقاد انها به علت عدم شناخت کامل انها از طب سوزنی می باشد .

روشهای تشخیصی و درمانی در طب سوزنی :

متخصص طب سوزنی با مصاحبه با بیمار ، رویت چهره و زبان و لمس نبض و گهگاه لمس شکم و عضلات ، قادر است علل بیماری ها را ریشه یابی کرده و در بسیاری از موارد آنها را درمان کند . در این میان رویت زبان و لمس نبض از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .

لمس نبض در ۳ نقطه در هر مچ دست ، در دو سطح صورت می گیرد . هر نقطه نماینده یک عضو و یک مریدین در بدن فرد است . ۲۷ نوع مختلف نبض وجود دارد که با بررسی دقیق، غالبا هر گونه عدم تعادل در بدن مشخص می گردد.

نقشه اعضای مختلف بدن بر روی زبان نیز وجود دارد که با تغییر شکل، رنگ، خطوط و پوشش سطحی(بار)، سلامت و یا عدم تعادل در اعضای مختلف نمایان می شود.

متخصص طب سوزنی پس از تشخیص بیماری، با قرار دادن سوزن های بسیار ظریف، استریل و یک بار مصرف در درون نقاط طبی به مدت معینی که از ۱۰ تا ۴۵ دقیقه متغییر می باشد درمان را آغاز می کند. غالبا بیمار متوجه ورود سوزن در بدن نشده و یا سوزش خفیف و کوتاهی را حس می کند.

زمانی که سوزن به “چی” درون مریدین می رسد بیمار ممکن است احساس درد عمقی، گزگز و یا احساس حرکت “چی” در کانال ها را کند. این علائم زودگذر بوده و اکثر بیماران آن را بسیار خفیف ارزیابی می کنند.

در کنار سوزن ها ممکن است از الکترو، موکسا(حرارت حاصله از گیاه ) بادکش، گواشا (قاشقک چینی) توئی نا (فشار آوردن به نقاط طبی و ماساژ) و یا لامپ گرمایشی استفاده گردد.

اثر عمل

طب سوزنی با تقویت انرزی حیاتی باعث تضعیف عوامل بیماری زا می شود که دارای تاثیرات تنظیم کنندگی در بدن نیز می باشند که این تاثیرات مورد قبول محققان می باشد.
در دهه اخیر طب سوزنی در زمینه درمان بیماری های مغزی مورد توجه قرار گرفته است بیماریهایی چون اسکیزوفرنیا – سایکوزو اختلالات مانیک و دپرسیو – سندرم تورت- عقب ماندگی مغزی کودکان – سندرم اضطراب قبل از معاینه – اختلالات روانی وعوارض جانبی داروهایی که برای درمان اختلالات روانی استفاده می شوند.
پیشگیری از بیماریها یکی از اصول اصلی در طب سنتی چینی می باشد . در خلال مطالعه طی سالهای زیاد بر روی بیماران محققان متوجه تاثیرات تنظیمی مثبت زیادی از موکسا برای کنترل سلامتی در افراد میانسال شده اند.مخصوصا این روش می تواند باعث تاخیر در روند پیر شدن ارگانهای حیاتی بدن شود.

فواید و تاثیرات تنظیمی این طب بروی سطح چربی خون نامناسب نیز مشهود است طب سوزنی می تواند باعث کاهش سطح لیپو پروتیین – کلسترول – تری گلیسرید شود در بیمارانی که دچار افزایس این فاکتورها در بدن شده اند . بنابراین می تواند اثر پیشگیری بروی سیستم عروقی و همچنین تاخیر در روند سخت شدن عروق که خود عاملی است برای اختلال عملکرد ارگانها شود.

کاربرد‌های طب سوزنی

طب سوزنی از تسکین درد تا درمان بیماری‌ها کاربرد دارد . هم‌چنین می‌‌توان آن را با سایر روش‌های درمانی ترکیب کرد . جالب است بدانید که درمان کمردرد به روش طب سوزنی دو برابر درمان‌های رایج به کاهش درد بیمار کمک می‌کند ، علاوه بر این اخیرا طب سوزنی در درمان تهوع مربوط به بارداری و شیمی‌درمانی با نتایج امیدوارکننده‌ای همراه بوده است . طب سوزنی برای درمان موارد زیر هم کاربرد دارد:

  • درد‌های مزمن در ناحیه‌ی سر، میگرن، کمردرد، دندان‌درد؛
  • گرفتگی‌های دوران قاعدگی بانوان؛
  • سندرم تونل کارپال به‌معنی فشار‌ بر عصب مچ دست که منجربه بی‌حس شدن سرانگشتان می‌شود؛
  • آسم، خس خس سینه، تنگی قفسه سینه و سرفه؛
  • دردهای ناشی از ترک مواد مخدر؛
  • فیبرومیالژیا یا درد گسترده در سطح بدن به ویژه درد در عضلات و بافت‌های نرم بدن؛
  • میوفاسیال یا دردهای مزمن ماهیچه‌ای؛
  • درد زایمان.