فوق تخصص سرطان کودکان

فوق تخصص سرطان کودکان با مطالعه خون و بافت های سازنده خون ، بیماری های خون و تومورهای سرطانی را تشخیص و درمان می کند و شیمی درمانی برای این افراد انجام می دهد .

احتمال بروز سرطان در چه سنینی بیشتر است ؟

از بدو تولد نوزادان تا سنین بسیار بالا امکان بروز سرطان وجود دارد ، عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی در بروز سرطان ها نقش دارند .

شایعترین سرطان ها در کودکان و بزرگسالان کدام نوع سرطان ها هستند ؟

طبق آمار بین المللی در اطفال شایع ترین نوع سرطان ، سرطان خون است که طبق آمار از هر صد هزارنفر ،سه تا چهار نفرمبتلا به سرطان خون هستند .دررتبه های بعدی سرطان های مغزی ، عضلات و اعصاب قرار دارند .در بزگسالان شایع ترین سرطان ها به ترتیب رتبه در برگیری، سرطان های پوست ،گوارش و خون هستند که در بزرگسالان با افزایش سن امکان بروز سرطان بیشتر می شود .

فوق تخصص سرطان کودکان : درمان قطعی سرطان امکان‌پذیر است

شنیدن نام بیماری سرطان کافی است که بسیاری از مردم ، چهره‌هایشان مضطرب شده و نگرانی را به‌راحتی بروز دهند، چه رسد به سرطان خون، یک بیماری سخت، اما یک فوق تخصص سرطان کودکان اعتقاد دارد سرطان را هم می‌توان درمان کرد.

امروزه سرطان یکی از بیماری‌های شایع در جوامع بشری خصوصا جوامع صنعتی محسوب می‌شود ، یک بیماری به دنیایی از نگرانی، اما اگر راه زندگی سالم و راه مقابله صحیح با برخی بیماری‌ها را یاد بگیریم، شاید بسیاری از نگرانی‌هایمان کمتر شده یا حتی از بین برود. اگرچه همیشه باید نگران سلامت خود بود.

شناخت علایم، تشخیص به موقع و درمان صحیح، با توجه به پیشرفت های علمی، می‌تواند در بسیاری از موارد به درمان قطعی بیماران مبتلا به سرطان منجر شود . سرطان یک پدیده شایع در جوامع صنعتی امروز است که به ویژه در کودکان باید مورد توجه جدی قرار گیرد . سرطان خون و علت اصلی بروز آن ناشناخته است ولی عوامل محیطی و ژنتیکی می تواند در ایجاد آن دخالت داشته باشد .

عوامل بروز سرطان

عوامل محیطی شامل موارد مختلفی هستند از جمله اشعه یونیزه مثلا در انجام رادیولوژی‌ها، مواد شیمیایی مانند بنرن موجود در بنزین غیر استاندارد، عوامل ویروسی، امواج الکترومگنیک، سیگار، الکل و سن بالای مادر که این موارد از مهمترین عوامل محیطی هستند. البته عوامل محتمل دیگری مانند ریزگردها، آلودگی محیطی، مواد خوراکی غیر استاندارد، کودهای شیمیایی غیر استاندارد در محصولات غذایی و امواج پارازیت نیز در این زمینه قابل بحث هستند.

عوامل ژنتیکی مانند اشکالات کروموزومی هم می تواند در ایجاد سرطان خون دخالت داشته باشد ، بنابراین با کاهش خطرات محیطی، پیشگیری از سرطان تا حدودی قابل انجام است.

تشخیص سرطان

راه آسانی برای پیشگیری از سرطان است ، آشنایی مردم و به ویژه والدین با نشانه‌های سرطان خون ، می‌تواند کمک قابل توجهی به تشخیص زود هنگام، درمان صحیح و در نتیجه درمان کودک باشد.

علایم سرطان خون می‌تواند شامل رنگ پریدگی، بی اشتهایی، سرماخوردگی، تب طولانی و دردهای استخوانی باشد و از دیگر نشانه‌ها، بزرگ شدن غدد لنفاوی، کبد، طحال و ایجاد لکه‌های خون مردگی بر روی پوست و خون ریزی‌های خود به خودی است . در صورت مشاهده این نشانه‌ها باید خیلی سریع با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون، از سلامت فرد اطمینان حاصل کرد.

شخیص سرطان خون با آزمایش‌های ویژه خون و مغز استخوان امکان‌پذیر است که درمان به موقع و صحیح، در بسیاری از موارد، می‌تواند به درمان قطعی سرطان در کودکان منجر شود.

حفظ خونسردی و پیگیری درمان کودکان توسط والدین در هنگام درمان اهمیت قابل توجهی دارد و همه ما باید به این نکته توجه کنیم که زندگی سالم و شاد حق همه کودکان است ، به ویژه کودکانی که مبتلا به سرطان هستند