متخصص قلب و عروق کودکان

تشخیص و درمان بیماری های مادرزادی قلب که معمولا در دوره نوزادی تشخیص داده می شوند و اغلب نوزادان در این شرایط دچار علایم شدیدی هستند تشخیص بیماری توسط متخصص قلب و عروق کودکان و با انجام معاینات فیزیکی متعدد صورت می پذیرد .

بیماری های مادرزادی کودکان

بیماری‌های قلبی عروقی که به‌ عنوان نخستین علت مرگ در دنیا و ایران شناخته شده است می‌تواند برروی تمام افراد از هر گروه سنی و جمعیتی از جمله زنان و کودکان تاثیر بگذارد . پیش‌بینی می‌شود با شرایط فعلی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۳ میلیون نفر سالانه به علت بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را ازدست بدهند .

نارسایی قلبی که با نام نارسایی احتقانی قلب نیزشناخته می‌شود ، به حالتی گفته می‌شود که درآن ، قلب نمی‌تواند اکسیژن مناسب را به بافت‌های مختلف بدن برساند یا خون لازم که در جریان است را پمپاژ کند و در حقیقت می‌توان گفت نارسایی قلبی زمینه‌اش در جنین، نوزاد، کودک،نوجوان و بزرگسال متفاوت است.

نارسایی قلبی در جنین اغلب بر اثر بیماری‌های مادر و اختلال ساختاری در ارگان‌های مختلف جنین و ناسازگاری گروه خونی مادر و جنین و بیماری‌های ویروسی مادر و اختلالات ژنتیکی به وجود می‌آید.

متخصص قلب و عروق کودکان ، علل عمده نارسایی قلبی در نوزادان را اینگونه تشریح میکند ، گروه خاصی از نوزادان هستند که از لحاظ ساختار فیزیولوژی بدن دچار مشکل هستند و یا دچار اختلال در ریتم قلب و یا دچار اختلالات ساختاری و مادر زادی در قلب هستند . عفونت در خون و اختلالات متابولیک مانند اختلال در قند خون و وجود بیماری‌ها در ارگان‌های مختلف بدن مانند نارسایی کلیه و کبد نیز باعث ایجاد نارسایی قلبی در نوزادان می‌شود .

در گروه کودکان عمده علل نارسایی قلبی عبارتند از :

بیماری‌های مادرزادی قلبی، عفونت و بیماری‌های عضوی قلبی (کاردیومیوپاتی)، کم‌خونی، اختلالات ریتم قلب،بیماری‌های خونی و عفونت قلب

در دوران نوجوانی شایع‌ترین علل ایجادکننده نارسایی قلبی شامل بیماری اکتسابی از جمله : بیماری‌های التهابی، خونی، عفونی در قلب و سایر ارگان‌ها و بیماری‌های متابولیک است.

نارسایی قلبی بیماری تقریبا خطرناکی است و آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری کم نیست ، بیماری نارسایی قلبی اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان مناسبی بر روی بیمار صورت نگیرد و به نشانه‌های این بیماری دقت نشود بیمار جان خود را از دست خواهد داد.

چگونه می‌توان از بروز نارسایی قلبی در کودکان پیشگیری کرد ؟

در صورت تحت کنترل بودن تمامی گروه‌های سنی ، ویزیت‌های دوره‌ای ، داشتن نشانه‌های مشکوک به این بیماری در افراد و سابقه خانوادگی بیماری نارسایی قلبی؛ می‌توان از بروز نارسایی قلبی و تشدید آن جلوگیری کرد.

درمان بیماری قلبی در کودکان عمدتا بعد از تشخیص به وسیله روش‌های پیشرفته و استفاده از روش دارویی است و بایستی با مراقبت ویژه و استفاده از دارو‌های خاص در بیمارستان و سپس در منزل صورت گیرد و روش دوم جراحی است که در هر گروه سنی توصیه می‌شود.

درمان دارویی و یا جراحی نسبت به نوع علت بیماری ، میزان درگیری قلب و ریه و سن بیمار توسط پزشک متخصص خواهد بود . خوشبختانه در ایران امکان درمان نارسایی قلبی به روش دارویی ، جراحی مدرن و تعبیه ضربان‌ساز یا پمپ مکانیکی قلب به طور کامل وجود دارد.

برای جلوگیری از بیماری قلبی و نارسایی قلبی در کودکان مراقبت‌های دوره‌ای و مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق کودکان و نوجوانان بسیار کمک‌کننده است و دوم اینکه هر گونه نشانه مشکوک از جمله خستگی شیرخوارو نوزاد ، اختلال در تنفس ، عدم افزایش وزن ، بایستی به پزشک متخصص مراجعه شود .

با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از علل نارسایی قلبی در کودکان و … بیماری‌های دیگر از جمله فشارخون و بیماری کلیوی و کبدی و… است ؛ لذا در صورت داشتن یک بیماری مشخص در کودکان حتما به پزشک متخصص قلب نیز مراجعه شود و نکته مهم دیگر اینکه سبک زندگی ، تغذیه مناسب، ورزش کردن، نداشتن وزن اضافه و فشار خون از دوران کودکی از بروز بسیاری از موارد نارسایی قلبی حاد و زودرس جلوگیری می‌کند.