لیست متخصصین درمان ریشه

متخصص درمان ریشه

متخصص درمان ریشه یا متخصص اندو یکی از اصلی ترین متخصصین حفظ و نجات دندان ها در حوزه ی دندان پزشکی است . دندان درد تجربهٔ خوشایندی نیست . بسیاری از افراد تجربه بد دندان‌درد را در طول زندگی خود داشته‌اند .

برای درمان دندان‌درد به طور عمومی به دندان‌پزشکان مراجعه صورت می‌گیرد . خوشبختانه تعداد دندان‌پزشکان در بیشتر نواحی کشور افزایش چشمگیری در سال‌های اخیر یافته است و امکان دسترسی بیشتر مردم به دندان‌پزشکان در شهرهای کوچک و حتی برخی نواحی روستایی فراهم شده است .

از طرف دیگر خدمات دندان‌پزشکی به سوی تخصصی شدن رفته‌اند . همانطور که برای درمان ناراحتی قلبی مراجعه به متخصص قلب صورت می‌گیرد ، برای درمان‌های تخصصی دندان هم ممکن است مراجعه به متخصص مربوطه لازم باشد . البته در این مورد از نقش نظام ارجاع نباید غافل بود .

درمان ریشه

درمان ریشه به معنای خارج کردن عصب یک دندان ، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال است و در آخر نیز جهت ممانعت از  ورود میکروب و باکتری به عصب دندان باید دندان را پر کنند . درمان ریشه به این جهت انجام می شود که دندان را هرچند بدون عصب زنده داخل دهان داشته باشیم .

وقتی دندانی دچار پوسیدگی و صدمه جدی شده ، و یا به دلایلی عفونت کرده باشد برای ترمیم آن درمانی به نام عصب کشی صورت می‌گیرد . پالپ ، ناحیه‌ای نرم در مرکز دندان می باشد و عصب در مجراهای ریشه دندان قرار دارد .

علاوه بر عصب ، عروق خونی نیز در این مجراها قرار دارند ، که وظیفه خون رسانی و تغذیه دندان‌ها را به عهده دارند . هنگام آسیب دیدگی عصب دندان ، باکتری ها در آن شروع به تکثیر می‌نمایند . این باکتری‌ها دندان را عفونی کرده و آبسه ایجاد می‌کنند . آبسه دندان کیسه‌هایی پر از چرک هستند که در انتهای ریشه به وجود می‌آیند .

عفونی شدن ریشه‌ی دندان

با عفونی شدن ریشه‌ی دندان فرد با شرایطی مواجه می‌شود که دندان او نیازمند درمان ریشه است . این عفونت در دندان و بافت‌های پریودنتال درد ایجاد خواهد کرد اما فرایند درمان ریشه نیز منجر به ایجاد ناراحتی و درد در دندان خواهد شد . بنابراین ، پس از درمان ریشه ، وجود مقداری درد در ریشه‌ی دندان طبیعی خواهد بود . شدید بودن درد دندان پس از درمان ریشه (عصب کشی) می‌تواند نشانه‌ی مشکلات و احتمالا شکست درمان ریشه باشد.

شاید برای شما عجیب باشد که چطور پس از تخلیه‌ی عصب دندان و برداشتن آن ، باز هم احتمال درد وجود دارد . اما باید بدانید که معمولا بافت‌های پریودنتال (اطراف دندان) منشا درد هستند که پس از درمان ریشه درد ایجاد می‌کنند ، نه دندانی که درمان شده است . تنها استثناء در مورد عدم موفقیت درمان ریشه است ، زمانی که درد دندان ناشی از عدم تخلیه‌ی کامل اعصاب آن است .

علائم نشان دهنده خراب شدن ریشه دندان

در برخی موارد شاهد هستیم که خراب شدن ریشه دندان با هیچ علامتی همراه نیست و در واقع خطرناک‌ترین آنها این است که فردی هیچ احساسی در مورد صدمه دیدن دندان خود نداشته باشد .

با این حال علائمی که می‌تواند شما را برای عصب کشی دندان به سراغ یک اندودنتیست بفرستند شامل موارد زیر می‌شوند :

  • درد شدید در دندان پس از جویدن غذا یا فشار دادن آن؛
  • حساسیت و یا درد طولانی در برخورد با خوردنی‌های سرد یا گرم؛
  • تغییر رنگ یا تیره شدن دندان‌ها؛
  • تورم و حساسیت در لثه‌ها؛
  • ایجاد یک برآمدگی شبیه به جوش و عفونی در نزدیکی لثه؛

چه کارهایی را حتماً بهتر است متخصص درمان ریشه انجام دهد ؟

برخی درمان‌ها پیچیده هستند و در دورهٔ آموزش عمومی دندان‌پزشکان برای آن‌ها آموزش کافی ندیده‌اند . مثلاً درمان ریشه دندان‌های ضربه دیده و درمان دندان‌هایی که قبلاً عصب‌کشی شده‌اند و دوباره به دلیل در و عفونت نیاز به درمان مجدد ریشه دارند ، جز مواردی هستند که حتماً بهتر است توسط اندودنتیست انجام شود. درمان‌های جراحی ریشه هم توسط اندودنتیست‌ها می‌تواند ارائه بشود . برخلاف دندان‌پزشکان عمومی ، اندودنتیست‌ها برای این موارد آموزش‌های تخصصی را گذرانده‌اند و قاعدتاً مهارت لازم را کسب کرده‌اند . با این توضیحات توجه داشته‌باشید که هر قدر هم که به دندان‌پزشکان اعتماد داشته‌باشید، برخی کارها را ممکن است دندان پزشکتان برای شما انجام ندهد و شما را به یک متخصص ارجاع بدهد. در این موارد بالطبع اصرار شما برای انجام درمان توسط دندان‌پزشک خودتان نتیجهٔ مطلوبی نخواهد داشت.

توصیه های بعد از درمان ریشه

  • ممکن است در روز های بعد از درمان ریشه ، با درد و تورم شدیدی مواجه شوید . حتی ممکن است التهاب به حدی شدید باشد که نتوانید دندان های خود را روی هم قرار دهید . این مشکلات طبیعی بوده و به زودی برطرف خواهد شد . حتماً در این شرایط داروهای تجویز شده را استفاده کنید و اگر دارویی برایتان تجویز نشده است با دندانپزشک خود تماس بگیرید . در موارد درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) و در صورت درد شدید قبل از شروع درمان، درد و تورم بعد از درمان بیشتر قابل پیش بینی است .
  • پانسمان روی دندان شما موقت بوده و در اسرع وقت ، بعد از خاتمه درمان ریشه ، باید پر شود یا درمان پروتزی جایگزین گردد . تصمیم در مورد نیاز به روکش بر عهده دندانپزشک مربوطه می باشد ولی در نظر داشته باشید بیشتر دندان های عصب کشی شده نیاز به روکش پیدا می کنند . اگر پانسمانتان افتاد در اسرع وقت برای پانسمان مجدد مراجعه کنید ، روی دندان نباید باز بماند.
  • ممکن است تا قبل از رفع بی حسی ، به خصوص در فک پایین ، هنگام غذا خوردن گونه و زبانتان را گاز گرفته و زخم کنید . بهتر است منتظر رفع بی حسی بمانید و از غذاهای نرم شروع کنید . اگر در باز شدن فک مشکل دارید ، از هوله گرم و ماساژ آرام در ناحیه درد استفاده کنید.
  • مسواک زدن و استفاده از نخ دندان منعی ندارد . فقط روی پانسمان موقت را با مسواک نسابید و نخ دندان را در ناحیه پانسمان وارد نکنید.