متخصص رژیم درمانی

متخصص رژیم درمانی عادات غذایی فرد را بررسی می کند و غذاهایی را که برای بیمار لازم است را توصیه می کند و نحوه صحیح عادات غذایی را آموزش می دهد و تاثیر برنامه را پیگیری می کند تا مطمئن شود برنامه غذایی داده شده موثر بوده و از نتیجه آن گزارشی تهیه می کند و روند درمان را ثبت می کند . افراد بیمار تحت نظر متخصص قرار می گیرند تا به آنان در انتخب برنامه غذایی مناسب با توجه به شرایط ویژه ای که دارند کمک شود و روند درمان تسریع یابد . از بیمارانی که به این متخصصین مراجعه می کنند می توان به بیماران دیابتی، بیماران کلیوی ، بیماران گوارشی و کبدی ، بیماران قلبی وبیماران سرطانی که در دوره شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارند و خیلی از بیماری های دیگر که نیاز به تغذیه مناسب در بهبود یا کنترل بیماری دارند .

 متخصص تغذیه و رژیم درمانی با توجه به علم و دانشی که دارد می تواند ما را در داشتن جسم و روحی سالم کمک کند ، حال ممکن است این سوال در ذهن تان ایجاد شود که چگونه یک متخصص تغذیه می تواند به ما کمک کند ؟ باید بگوییم همانطور که می دانید تغذیه تاثیر بسزایی در حفظ سلامت و شادابی دارد . یک متخصص رژیم درمانی خوب ابتدا با افرادی که به مطب ایشان مراجعه می کنند یا به صورت آنلاین در خواست برنامه غذایی برای کاهش وزن یا افزایش وزن و غیره می کند ابتدا وضعیت او را بررسی کرده و پس از آن برنامه غذایی مناسبی را تهیه می نماید.

رژیم درمانی چیست ؟

خوراک روزانه یا غذای معمول یا رژیم غذایی مجموعهٔ خوراکی است که یک موجود زنده یا شخص مصرف می‌کند . گاه انسان‌ها از رژیم غذایی ویژه‌ای پیروی می‌کنند که ممکن است توسط پزشک یا متخصص تغذیه به آن‌ها توصیه شده باشد که به آن پرهیزانه یا رژیمِ درمانی می‌گویند (مثلاً در بیماری دیابت) . گاهی فرد برای لاغر شدن یا چاق شدن از رژیم / پرهیزانهٔ لاغری یا رژیم/ پرهیزانهٔ چاقی (رژیم افزایش وزن) پیروی می‌کند . همچنین برخی از افراد مایلند در رژیم غذایی خود تنها از گیاهان استفاده کنند که به رژیم خوراکی آن‌ها گیاهخواری گفته می‌شد .

انواع برنامه غذایی به شرح ذیل می باشد :

  • رژیم غذایی لاغری
  • رژیم غذایی چاقی
  • رژیم غذایی برای افرادی مبتلا به بیماری دیابت ، رفلاکس معده ، نقرس و غیره
  • رژیم غذایی مخصوص ورزشکاران
  • رژیم غذایی مخصوص بانوان باردار و شیرده

یک متخصص رژیم درمانی با توجه به سن بیمار ، وضعیت جسمی و روحی ، نوع فعالیت های روزانه و غیره او یک برنامه غذایی مناسب تهیه می کند و در طول دوره رژیم غذایی او را کمک می کند تا برنامه خود را رعایت نماید و از آن نتیجه ایده آلی را کسب کنند .

ویزیت تغذیه در منزل

برخی از افراد به دلیل بیماری و مشکلات جسمی خود نمی توانند با رژیم اینترنتی و مراجعه حضوری به پزشک متخصص تغذیه درخواست برنامه غذایی کنند ، این افراد می توانند با تماس تلفنی درخواست مشاور و ویزیت تغذیه در منزل نمایند و پس از درخواست بیمار یک متخصص رژیم درمانی خوب برای معاینه و بررسی وضعیت او رفته و پس از آن برنامه غذایی مناسبی را برای او تهیه می کند.

آیا رژیم غذایی منحصر بفرد می باشد ؟

چون برنامه با توجه به سن ، وزن و شرایط جسمی فرد تهیه شده و ممکن است برای سایر افراد برنامه مناسبی نباشد . پس توصیه می شود از یک برنامه غذایی به طور مشترک استفاده نکنید.

ویژگی های یک متخصص رژیم درمانی خوب :

  • یک متخصص رژیم درمانی باید صبور و با حوصله باشد و تمام مشکلات بیمار را با دقت گوش کند .
  • رفتار مناسبی با بیمارانی که مراجعه می کنند، داشته باشد .
  • با توجه به شرایط بیمار بهترین رژیم درمانی را به او پیشنهاد دهد .
  • صرفا به فکر منافع خود نباشد و سلامت بیمار را اولویت کار خود قرار دهد .

بهترین متخصص رژیم درمانی چگونه به بیماران خود کمک می کند ؟

یک متخصص رژیم درمانی پیش از تهیه یک برنامه غذایی برای بیمار ابتدا درباره میزان فعالیت های روزانه او ، سبک زندگی ، قد، وزن، بیماری و غیره سوالاتی را می پرسد . در صورت نیاز برای بیمار آزمایشاتی را تجویز می نماید و پس از بررسی آن ها یک برنامه غذایی مناسب برای بیمار تهیه کرده و او را در طول درمان کمک می کند تا با برنامه پیش رفته و سلامت جسمی و روحی ، تناسب اندام خود را به دست آورد.