لیزر موهای زائد یک روش بی‌خطر ، کارآمد و موثر برای از بین بردن موهای ناخواسته در هر جایی از بدن که ممکن است رشد کنند ، می‌باشد. این روش پوستی صاف و نرم را نتیجه می‌دهد که قطعاً تاثیرگذار خواهد بود . با اینکه این روش به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد ، بسیاری از افراد کنجکاوند که بدانند “آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟” پاسخ این سوال مثبت است. برای اینکه این روش بیشترین تاثیر و دائمی‌ترین نتایج را داشته باشد، باید توسط یک متخصص و طی چنین جلسه انجام شود.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟

نور لیزر هر چیزی که تیره‌رنگ باشد را گرم می‌کند و می‌سوزاند. با گرم کردن و سوزاندن موی تیره‌رنگ داخل فولیکول مو، خود فولیکول نیز آسیب می‌بیند و از بین می‌رود. هرکدام از موهای بدن ما دارای یک چرخه‌ی رشد و استراحت هستند. در یک زمان مشخص بیشتر موهای بدن ما در فاز استراحت هستند و تعداد کمی از آن‌ها در فاز رشد هستند.

درصورتی‌ که در هنگام لیزر موهای زائد ، فولیکول مو در فاز استراحت باشد، اشعه لیزر بر آن اثری ندارد. به همین دلیل است که برای از بین بردن تمامی ‌موها به چندین جلسه درمان با لیزر، با فواصل زمانی مشخص نیاز است. با هر جلسه رفع موهای زائد تعدادی از فولیکول‌های فعال مو سوزانده می‌شوند و بالاخره پس از مدتی تمامی‌ موها از بین می‌روند.

مزایای لیزر موهای زائد

  • موثر : در مقایسه با روش‌های دیگر، لیزر از بین بردن موهای زائد پس از سه تا پنج جلسه درمان موها را تا ۹۰ درصد به طور دائم کاهش می‌دهد.
  • دقیق : تکنولوژی لیزر امروزی موهای تیره و زبر را مورد هدف قرار داده و ناحیه اطراف آن را سالم نگه می‌دارد.
  • سریع : هر پالس لیزر تنها کسری از ثانیه طول می‌کشد و می‌تواند بسیاری از موها را در یک زمان تحت درمان قرار دهد. صورت و دیگر نواحی کوچک می‌توانند تنها در کمتر از یک دقیقه تحت درمان قرار گیرند. پاها و سایر نواحی بزرگ‌تر نیز تا یک ساعت بطول می‌انجامند.
  • قابل پیش بینی : بیشتر افراد به طور متوسط در سه تا هفت جلسه به رفع دائمی موها دست پیدا می‌کنند.
  • ملایم : لیزر برداشتن موهای غیر تهاجمی بوده و نیازی به دوره بهبودی ندارد.

برای کاهش درد و عوارض لیزر از چه روشی استفاده میشود؟

به غیر از ترکیبات بی حس کننده و ضد درد ضمن لیزر از روشهای مختلفی برای سرد کردن پوست استفاده می شود. این روشها شامل استفاده از ژل سرد، هوای سرد، شیشه های سرد و اسپری سردکننده است. در میان این روشها ژل سرد کمترین تاثیر را دارد و اسپری سردکننده موثرترین است.

فاصله جلسات از هم چقدر است؟

بسته به محل لیزر دارد و بین یک تا ۲ ماه است. بهترین معیار فاصله بین لیزرها، زمانی است که طول می کشد تا تعداد قابل توجهی از موها در بیاید. بیمار ایده آل، بیماری است که پوستی روشن اما مویی مشکی و ضخیم داشته باشد. انتظاراتش واقع گرایانه بوده و اختلال هورمونی نداشته باشد

چه مراقبتهایی پس از لیزر صورت می گیرد؟

ممکن است ورم و قرمزی در محل وجود داشته باشد که گذاشتن یخ می تواند سبب کاهش آن شود. معمولا نیازی به استفاده از مسکن نیست. گاهی اطراف ریشه موها دلمه میبندد که ۱۰-۷ روز طول می کشد، در این موارد از پمادهای آنتیبیوتیک استفاده میکنیم تا دلمه ها بریزند .

ممکن است رشد موی لیزر شده یک تا ۲ هفته بعد از لیزر هم ادامه پیدا کند بعد از آن بریزد. بیمار باید از آفتاب پرهیز کند زیرا به خصوص در افراد با پوست تیره تر ممکن است ۳-۲ ماه طول بکشد تا اثر برنزه کننده آفتاب از بین برود و در این بین شکل درمان بیمار را به تعویق بیندازد.

باید توجه داشت در بعضی بیماران که سابقه عوارض لیزر مو وجود دارد یا به عللی احتمال عوارض در آنها بیشتر است، می توان از تست استفاده کرد. در این حال بیمار یک نقطه را لیزر می کند و یک هفته بعد ویزیت می شود که اگر مشکلی نداشت درمان را شروع می کنیم.