طب سوزنی لیزری

طب سوزنی لیزری همان طب سوزنی معمولی است ، بجز اینکه از یک پرتو لیزر بجای سوزن در نقاط طب سوزنی استفاده می شود . پرتو لیزر می تواند نقاط طب سوزنی را با مکانیسم های توضیح داده شده (گرمای مختصر، امواج الکترمغناطیس و…) تحریک بیولوژیکی کند و همان اثرات تحریک نقطه طب سوزنی از طریق استفاده از سوزن های طب سوزنی را بگذارد.

از آنجا که لیزر در طب سوزنی هیچ دردی را ایجاد نمی کند برای اطفال و افرادی که از سوزن می ترسند روش بسیار مناسبی در درمان با طب سوزنیمی باشد.

لیزر اکوپانکچر (طب سوزنی لیزری) چیست ؟

تحریک نقاط طب سوزنی با روش های مختلفی امکان‌پذیر می‌باشد . این روش ها شامل سوزنهای طب‌سوزنی ، الکترو اکوپانکچر ، طب فشاری ، بادکش و لیزر می‌باشند . در لیزر اکوپانکچر برای تحریک نقاط طب‌سوزنی از لیزر به جای سوزن استفاده می‌شود . علت مناسب بودن این جایگزینی مربوط به ماهیت لیزر است که به خط مستقیم حرکت میکند.

در رابطه با تأثیر لیزر در تحریک نقاط طب‌سوزنی نظرات متفاوتی بیان شده است ولی آنچه مسلم است این است که گرفتن تأثیر مثبت از این روش رابطه مستقیم با دانش ما در رابطه با لیزر و شناخت صحیح آن ، بکارگیری و انتخاب لیزر مناسب از نظر طول موج ، توان و تکنیک صحیح در کار دارد . متأسفانه اغلب لیزرهایی که اکوپانکچریست‌ها استفاده می‌کنند از توان مناسب و طول موج موثر برخوردار نیستند برای همین نیز در مقایسه با سوزن تأثیر کمتر و ضعیف‌تری دارد که نیاز به آموزش های تخصصی توسط بزرگان جهان در زمینه لیزر اکوپانکچر دارند .

زمینه ی استفاده از لیزر طب سوزنی

  • در زمینه ی زیبایی از دستگاه لیزر طب سوزنی برای از بین بردن لک های صورت استفاده می شود . البته ممکن است از این دستگاه به عنوان مکمل دیگر درمان های زیبایی مانند ماسک LED ، تکنولوژی RF ، پی آر پی ، میکرونیدلینگ با درماپن و مزوتراپی مورد استفاده قرار بگیرد . اما دستگاه لیزر می تواند لک های تیره و قهوه ای صورت را از بین برده و یا کم رنگ کند .
  • برای درمان چاقی ، دستگاه لیزر طب سوزنی به دو صورت عمل می کند به طوری که اگر بیماری علاوه بر چاقی موضعی دارای ورم یا اِدِم باشد ، ابتدا پوف یا ورم بیمار توسط این دستگاه برطرف شده سپس به درمان چاقی پرداخته می شود .
  • در دستگاه لیزر طب سوزنی برخلاف تصور بیماران که با مقایسه ی دستگاه لیزر موهای زائد نگران درد ، سوزش و احساس تحریک لیزر در بدن هستند ، باید گفت که این دو دستگاه با هم تفاوت داشته و بیمار هیچ درد و گرمایی را احساس نخواهد کرد . البته در درمان چاقی با دستگاه لیزر ، بیمار بعد از گذشتن حدود ۱۰ دقیقه در داخل بدن خود در آن موضع احساس گرمای کمی خواهد داشت .

طب سوزنی با لیزر

با شناخت کامل لیزر می‌توان از این تکنولوژی مدرن در کنار طب سوزنی سنتی پنج هزار ساله به خوبی بهره برد .این روش تحریک نقاط طب سوزنی کاملاً بدون درد و بدون عارضه بوده و ترس از انتقال برخی بیماری‌ها و عفونت‌ها را نیز کاملاً مرتفع می‌سازد .

در کودکان نیز می‌تواند یک روش انتخابی برای تحریک نقاط طب سوزنی محسوب شود. استفاده از لیزر، زمان درمان را در طب سوزنی کاهش می‌دهد، در ضمن به دلیل پایداری آن در محل تحـریک ، تأثــیر آن تا ۷۲ ســاعت می‌تواند باقی بماند حال آنکه تأثیر تحریک نقاط طب سوزنی با سوزن حداکثر تا ۴۸ ساعت تداوم دارد. پس جلسات لیزر اکوپانکچر می‌تواند ۲ جلسه در هفته ادامه یابد ولی در کار با سوزن اغلب به سه جلسه درمان در هفته نیاز می‌باشد که البته این بحث نیاز به بررسی خیلی بیشتری دارد.